З 1 січня 2013 року нотаріуси почали виконувати функції державного реєстратора прав на нерухомість. Це означає, що нотаріус може користуватися Держреєстром речових прав на нерухомість і самостійно реєструвати об’єкти угоди. Раніше реєстрація прав була прерогативою бюро технічної інвентаризації (БТІ). З урахуванням нових функцій, нотаріуси перетворилися на свого роду «єдине вікно» для операцій з нерухомістю. Тепер, після завірення угоди в нотаріуса, цей же нотаріус може зареєструвати відповідне право на нерухомість, що раніше знаходилося у виключній компетенції БТІ. Це повинно полегшити роботу юристів при супроводі угод купівлі-продажу землі та нерухомості. Крім того, вилучення з Держреєстру зможе отримати будь-яка юридична або фізична особа на підставі відповідної заяви, що спростить процедуру проведення юридичного аудиту.
Такі зміни направлені на те, щоб спростити життя пересічним громадянам: документи на реєстрацію нерухомості можна буде подавати в електронному вигляді, строки на реєстрацію скоротяться з 14 до 5 днів, крім того, оформити документи можна в будь-якому місті, незалежно від місця знаходження квартири або будинку. Але найголовніше: тепер покупцеві не потрібно буде після угоди йти в БТІ і стояти в чергах, щоб зареєструвати куплену квартиру. Роботу БТІ виконають нотаріуси. Нотаріуси отримають ключі доступу (за них доведеться заплатити) до Держреєстру прав власності на майно, де вони зможуть змінити дані про власника. Людина понесе до нотаріуса тільки техпаспорт на будинок або квартиру і свої документи. Оформивши угоду, нотаріуси тут же в дистанційному режимі змінюють власника нерухомості.
Обов'язки з реєстрації прав на нерухомість поділять між собою Укрдержреєстр та нотаріуси. Якщо нерухомість новозбудована - потрібно йти до реєстраційної служби. Якщо об'єкт просто змінює власника, наприклад, купується на "вторинному ринку" - треба звертатися до нотаріуса, він усе зробить і за себе і за БТІ - договір посвідчить і право власності зареєструє.
Нова процедура купівлі-продажу квартири 1. Нотаріус отримує витяг Отримання витягу є внутрішньою справою нотаріуса при оформленні договору купівлі-продажу. Термін - декілька хвилин. Вартість - буде включатися в рахунок за оформлення договору. 2. Укладення договору купівлі-продажу у нотаріуса (залишається без змін) Потрібна присутність сторін, їхні паспорти та коди, а також довідка форми №3 із ЖЕКу Термін - декілька годин. Вартість - оформлення договору (в містах від 600 гривень), інші платежі у відсотках від вартості квартири: державне мито - 1 відсоток, плюс внесок до пенсійного фонду - 1%, плюс податки - 5 або 0%. 3. Реєстрація на місці у нотаріуса Жодних додаткових документів. Термін - десятки хвилин. Вартість - 119 гривень державного мита (вартість попередня, може дещо змінитися), плюс вартість бланка (поки що невідома).
Укрдержреєстр налічує 583 реєстраційні служби. Розташовані вони, переважно, в районних центрах. Адреси реєстраційних служб можна знайти на офіційному сайті Укрдержреєстру: www.drsu.gov.ua. Нотаріусів на сьогодні ще більше - лише в столиці їх близько 1200.
Ще один позитив нововведень - з 1 січня для продажу квартири не потрібно буде отримувати витяг з реєстру прав власності (той самий, який доводилося очікувати від БТІ місяцями). Нотаріуси матимуть доступ до електронного реєстру прав власності і зможуть побачити і роздрукувати витяг прямо в себе в офісі. Після укладення договору новий власник квартири теж не повинен буде нікуди іти - нотаріус, посвідчивши договір, одразу реєструватиме право власності на нерухомість.
У БТІ теж залишиться робота. За ними, як і раніше, оцінка майна. Функція реєстрації майна у БТІ нівелюється. Вони будуть займатися оцінкою майна та інвентаризацією (видачею та оновленням техпаспортів). Оновлювати техпаспорт перед продажем майна закон не вимагає, але цього захочуть самі нотаріуси, оскільки вони не будуть проводити операцію зі старим техпаспортом, адже тепер вони понесуть відповідальність за недостовірні дані в ньому. Тому перед укладанням угоди сходити в БТІ все ж таки доведеться. За таких умов вбачається, послуги нотаріусів у зв’язку з нововведенням подорожчають: мінімальний обсяг страхування їх відповідальності збільшений майже в 7 разів, до 1000 мінімальних зарплат (близько 1,1 млн грн). Страхування відповідальності стає обов’язковим, і витрати на нього, ймовірно, ляжуть на плечі клієнтів.
|